Majandusminister Kristen Michali plaanitavad valdusfirmad võtavad enda kontrolli alla vaid viiendiku Eesti riigifirmadest, kuid seda viiendikkugi hakkavad kontrollima poliitikud, lihtsalt veel kõrgemalt rõdult kui varem, kirjutab ajakirjanik Mari Mets.

- Mari Mets
- Foto: Andras Kralla
Eestis on kokku 30 riigifirmat ja 56 sihtasutust. Neist 18 on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi vastutusalas. Neist 6 plaanib majandusminister Michal koondada mitut riigifirmat ühendavate valdusfirmade alla. See tähendab, et 20% Eesti riigifirmadest läheb omakorda uute firmade valda.
Need on kõik logistika-transpordisektori firmad. Nad investeerivad aastas ligi 100 miljonit eurot, nende käive on veerand miljardit. Tallinna Sadam, Saarte Liinid, Eesti Loots, Eesti Raudtee (EVR Cargo ja EVR Infra) ja Tallinna Lennujaam – nende ettevõtete nõukogudest lahkuvad poliitikud ja asemele tulevad spetsialistid, kuid neid omakorda valitsema hakkavate valdusfirmade eesotsas on ikka poliitikud.
Eesti riigifirmade päästmise plaani kahe aasta eest koostanud Erkki Raasukese sõnul on kogu Michali plaan tema kava alles neljas, kõige vähem tähtis punkt. Raasuke ise alustaks puhastust riigifirmades hoopis teisest otsast – kardinaalselt tuleks ümber teha liikmete nõukogusse nimetamise viis. See, kes mida juriidiliselt valdab või haldab, on teisejärguline.
Michali plaan pole ilmtingimata halb, kuid see on segane, nagu ka sellest saadav potentsiaalne tulu, nii majanduslik kui ka moraalne. Valdusfirmadesse võib minna kuue riigifirma sisekontroll, mis teeb igasugused kokkumängud pisut raskemaks, kuid see ei puhasta riigi äri poliitikutest, nad tõstetakse lihtsalt ühe positsiooni võrra kõrgemale. Poliitikute täieliku seotuse kaotamine riigifirmadega ei peaks olema eesmärk omaette, kuid praegune eesmärk nad katla juurest minema tirida jääb täitmata.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!